Koliko zapravo radite kada radite od kuće? Da li najavljujete slobodne dane ranije ili samo odlučite da ne dođete na posao?
Radim a ne radim, koncept koji je postao popularan među mladima u Americi, i to pre svega zaposlenih u IT industriji. Aktivan rad od par sati, korišćenje slobodnih dana bez najave,automatizacija posla kojom računar radi umesto vas ili drugim rečima nazvano “tihi odmor” postao je trend među generacijom X I Z, o čemu je "Blic Biznis" ranije pisao.
Da li je kod nas ovaj trend među zaposlenima zaživeo?
Prema istraživanju američke kompanije Haris Pol, među milenijalcima i pripadnicima generacije Z, sve je popularnije uzimanje tihog odmora u toku radnog vremena. Ovaj vid podrazumeva uzimanje nenajavljenih slobodnih dana, automatizaciju računara da završava dnevne zadatke, kao što su slanje mailova ili samo „kliktanje“ mišem na par minuta kao dokaz aktivnosti. Ovakvo ponašanje zaposlenih prisutno je najčešće pri radu od kuće, zaključuju u istraživanju. Rad od kuće predstavlja dobru stvar, ističu mladi, ali smatraju da bi poslodavci trebalo da insistiraju na efikasnosti umesto na provedenom vremenu za računarom.
Evo šta kaže anketa
- Kad se radi kući, radi se 24 sata 7, zato što uvek se podvezovamo u ono, bolje je ići negde, završiti i vratiti se kući.
- Ja mislim da je to samo do čoveka i da kako savesti nalaže da tako i radiš, kao što bi radio na poslu u toku radnog vremena, tako isto treba da se radi pred poslom i kod kuće. To očekuje poslodavac.
- Ja sam predstavnik toga da je najbitnije se posao odradi, ali svakako ako neko samo klika par puta dnevno, to definitivno znači da nešto sa raspodelom posla nije baš u redu.
Koncept tihog odmora poznat je i kod nas u izmenjenoj verziji, kroz izraz tiho odustajanje, kažu iz Unije poslodavaca Srbije.
- Prisutno je, na primer, recimo kod nekih zaposlenih koji su verovatno izuzetno opterećeni i nisu više motivisani da rade i onda na taj način, mislim, neispunjavanjem normi i izbjegavanjem svojih obaveza, kada rade, , ne rade profesionalno svoj posao, to ceo sistem trepi, kaže Svetlana Budimčević iz Unija poslodavaca Srbije.
Postoji problem u komunikaciji između poslodavaca i mladih u smislu toga da se i tržište rada promenilo i da su se opisi poslova promenili. Mlade generacije vide da ponekad postoje besmisleni zadaci koje oni moraju da obavljaju u toku radnog vremena, istakli su iz Krovne organizacije mladih Srbije.
- Radna etika je nešto drugačija, naročito među generacijom Z. Oni mnogo više pažnje pridaju produktivnosti, generalno efikasnosti i samim tim što sede u kancelariji ne znači da će uvek nužno raditi što se nekad ranije podrazumevalo, pogotovo za ove starije generacije, kaže Miljana Pejić iz Krovne organizacije mladih Srbije.
Zaključak svih je da ako postoji šansa da tihi odmor postane rasprostranjen među zaposlenima u Srbiji, da je to signal da je potrebno komunicirati I rešiti problem motivacije zaposlenih. Motivisan zaposlen lakše izvršava obaveze i ostvaruje ciljeve. Ostvareni ciljevi dovode I do zadovoljstva poslodavca. A sve zajedno predstavlja jednu od osnova za poslovni uspeh kompanije